Sök
  • Jenny Gunn

FASCIA och ÖVERVIKT / FETMA

Uppdaterad: mar 7

Det här inlägget är speciellt inriktat mot DIG som är FRUSTRERAD för att inte kunna nå din drömvikt eller drömform trots att du har läst ALLT OM VIKTNEDGÅNG och följde till punkt och pricka!

Du får ofta fördomar från folk runtom att du äter för mycket och är lat men....

Du äter sunt och rätt.

Du TRÄNAR, TRÄNAR och TRÄNAR!!!

Du har provat ALLT men kom aldrig dit du vill. Till slut ger du upp och jobbar på att acceptera den kropp du har för resten av livet istället samtidigt som du ser på hjälplöst när det läggs på mer och mer för varje år...

Misstolka mig inte, man ska acceptera den man är för att vara harmonisk i livet.  Men om du är beslutsam för att göra allt du kan för en bättre hälsa och livskvalitet då måste det finnas en förklaring därmed lösning, bara att du inte har hittat än.

"Jag har gjort allt men varför...!?"

Nedan är några exempel av frågor jag brukar få höra:

" Jag VET ALLT OM KOSTEN och GÖR SOM JAG SKA men varför går jag inte ner i vikt?"

"Jag har MINSKAT KALORIER och börjat TRÄNA REGELBUNDET, varför går jag inte ner i vikt?"

"Jag äter nu sunt och har gått ner på överkroppen men DET HÄNDE INGENTING PÅ NEDRE KROPPEN, varför?"

Har jag svar? YOU BET ;-) ! 


Glöm BMI !!!

Först och främst vill jag understryka att man INTE ska fixera sig på BMI. Vet du att muscle väger MYCKET mer än fett? Se Nedan.

Det funkar för vissa... men vissa inte...

Jag har länge undrat, varför funkar kostförändring och/eller motion klockrent för vissa personer att gå ner alla kilorna de onskar sig och forma om hela kroppen. Med kostförändringen menade jag rätt kaloriräkning och sammansättning av makronäring dvs KOLHYDRATER, PROTEIN och FETT.

Men samma metoden kan ha olika effekter på olika personer t.ex.: 1. Gå ner delvis i vikt och form men sedan stagnera 2. Gå ner delvis i vikt och form på EN DEL av kroppen och sedan stagnera 3. Händer ingenting alls !!!

Hur Kom Jag Fram Till Det?

Jag har haft förmånen och tillgången till många kroppar i mina år som massör. Jag har följt mina kunder som gått igenom olika faser i livet dvs bl.a. livskriser, kostförändringar, tränings- vs icke träningsperioder osv. Det som fascinerar mig är att alla kroppar är så olika därför finns det ingen "One Size Fits All" metod. Och det är det som triggat igång mig för att letar efter avvikelse faktorerna därmed lösningarna som anpassas till varje fall.

Hud, Fascia, Fett och Muskel

Innan vi går vidare vill jag visa dig  hur det kan se ut under din hud och hur fascia kan kännas (Pinch Test).

Bilden ovan var tagen på kycklingklubba, alltså inget människokött ;-D . 

Ser du hinnan som håller ihop skinnet med fettet och muskeln (köttet)? Så ser en del av fascian ut. På bilden kan du skilja mellan alla lager dvs skin, fascia, fett och muskel.

Lager för Lager


Bilden ovan ser du strukturen från huden ända ner till muskeln. Vi tar det från toppen. Lager för lager ner till djupa fascian:

Lager 1. Huden (Epidermis + Dermis) Lager 2. Underhudsfett (Fat) bland fasciatrådar (Superficial Retinacula Cutis Fibers). Fasciatrådarna håller ihop två eller fler lager Lager 3. Ytlig Fascia (Superficial Fascial Membrane) Lager 4. Fettlager med fasciatrådar som håller ihop Ytlig Fascia och Djup Fascia Lager 5. Djup Fascia (Deep Fascial Membrane) - hinnan som omsluter muskeln)

OBS! Fasciatrådarna på lager 4 motsvarar hinnan på kycklingklubban jag visade innan. Den där kycklingen hade inte särskillt mycket fett, varken på Lager 2 eller 4.

Pinch Test

Nu ska jag visa dig hur du kan testa och känna på din egen fascia, ytlig fascia (Lager 3). Placera tummen och pekfingret lätt med ca 2cm avstånd på en hudyta tex handryggen. Dra fingrarna ihop bestämt men utan att nypa och sedan håll fingrarna i samma avstånd och dra uppåt hela vägen tills huden släpper. Blir huden skrynklig? Eller har du svårt att "lyfta upp" huden utan att klämma och nypa?

Känner du ett diffust lager under huden när du drar uppåt? Den är ytlig fascian, alltså Lager 3.

Testa gärna på olika ytor tex höften, låret, magen, midjan, över- och underarmen, ansiktet osv. 

På bilden ovan ser du 4 olika resultat. Jag beskriver lite kort om varje. Bild. 1. Huden är tunn och skrynlig. Lossna från ytlig fascia. Jättebra!  Bild. 2. Huden och ytlig fascian har klistrat ihop sig lite. Ytlig fascian är lite tjockare. Mindre bra men helt ok. Bild. 3. Huden och ytlig fascian har klistrat ihop sig lagom mycket. Ytlig fascian är lite tjockare än bild (2) och har t.o.m. "lindat in sig" lite med fettvävnad, blir celluliter. Mindre bra. Bild. 4. Huden och ytlig fascian har blivit totalt ihopklistrade. Fascian är mycket tjock men slät. Fascian och fetvävnaden är separata lager. Ganska illa.

Ovan är bara några av många exempler hur det kan visa sig under Pinch Test. Det kan skilja från yta till yta, i en och samma kropp, så testa gärna på olika område på din egen kropp, eller om du få, på andra också.

Förstår Din Kroppsform

Ja, ser du hur olika det kan skilja sig från kropp till kropp, t.o.m. från kroppsdel till kroppsdel. Din kropp brukar ha en favorit kroppsdel/delar att lagrar fett, syraämnen och/eller slaggprodukter/gifter. Den här kroppsdelen är den som börjar synas först vid viktökning och den sista delen att försvinna när man lyckas skala bort. Och självklart också att det finns de som är propotionell över hela kroppen, vilken tur för er! Mina depåer är 2&3.


Vilken Övervikt/Fetma Kategori Är Du?

Jag har delat upp Övervikt/Fetma i FEM huvudkategorier. Det gäller antingen hela kroppen eller på vissa kroppsdelar.

1. Endast ökning på fettvävnaden - mjuk och slät - bomull-aktig känsla som "babyfat" - huden och fascian är tunna, släta och separata - huden och fettet är sladdriga när man rör sig - fettnivå är hög

2. Kroppen lagrar syraämne* och/eller slaggprodukter/gifter  ENDAST i FETTVÄVNADEN - fettet är mer eller mindre hårt - fettet är ojämnt kanske t.o.m. klumpar - ömt - huden och fascian är tunna, släta och separata - fettnivå är hög

3. Kroppen lagrar syraämne* och/eller slaggprodukter/gifter ENDAST i FASCIAN - huden och fascian är tjocka men släta - går inte att skilja huden och ytlig fascia - se "kompakt" ut, inte alls sladdrigt - pansarhud - stelt - kan kännas ömt - dåligt blod- och lymfflöde - lätt att få mjölksyra och träningsvärk  - fettnivå är låg

4. Kroppen lagrar syraämne* och/eller slaggprodukter/gifter BÅDE i FETTVÄVNADEN och FASCIAN - fettet är mer eller mindre hårt och ojämnt - huden och fascian är tjocka men släta - går inte att skilja huden och ytlig fascia - pansarhud - stelt - ömt - dåligt blod- och lymfflöde - lätt att få mjölksyra och träningsvärk  - fettnivå är hög

5. Som kategori (4) men BÅDA DEPÅERNA har "LINDAT" in i varandra. - gå inte att skilja fettet från huden och fascian - huden är ojämn dvs gropig - ont och ömt - stelt - celluliter kanske t.o.m. Lipödem - jättedåligt blod- och lymfflöde - jättelätt att få mjölksyra och träningsvärk  - fettnivå är hög

* Produceras vid försurning av kroppen.

Vad Ska Göras?       

1. Endast ökning på fettvävnaden - GRATTIS! Du är en av de minoritets överviktiga som med rätt kosthållning och träning kommer lyckas hela vägen ! 

2. Kroppen lagrar syraämne och/eller slaggprodukter/gifter i  ENDAST FETTVÄVNADEN - med rätt kosthållning och träning kommer du lyckas ganska långt, om inte hela vägen - basa och avgifta kroppen för att få bort syraämne, slaggprodukter/gifter, vid behov - Fascia Repatterning™ Behandling

3. Kroppen lagrar syraämne och/eller slaggprodukter/gifter ENDAST i FASCIAN - rätt kosthållning och träning - basa och avgifta kroppen för att få bort syraämne, slaggprodukter/gifter - behöva sära på fasciaytorna - Fascia Repatterning™ Behandling

4. Kroppen lagrar syraämne och/eller slaggprodukter/gifter BÅDE i FETTVÄVNADEN och FASCIAN - rätt kosthållning och träning - basa och avgifta kroppen för att få bort syraämne, slaggprodukter/gifter - behöva sära på fasciaytorna - Fascia Repatterning™ Behandling

5. Som kategori (4) men BÅDA DEPÅERNA har "LINDAT" in i varandra. - rätt kosthållning och träning. - basa och avgifta kroppen för att få bort syraämne, slaggprodukter/gifter - MÅSTE sära på fasciaytorna och fettvävnaden - Fascia Repatterning™ Behandling

Sluta Banta!!!

Bantning är NO NO för viktnedgång!!!

När du bantar, minskar du ämnesomsättning därmed fettförbräning. Du mår kanske gå ner i vikt men, när du äter som vanligt igen går du upp ännu mer än innan. Fortsätter du banta igen då hamnar du i jojo-bantning och du blir TJOCKARE och TJOCKARE för varje gång du bantar. SLUTA BANTA!!!

Rätt Kosthållning och Träning

På alla fem kategorierna krävs det rätt kosthållning för att kunna gå ner i vikt. Det finns många olika dieter såsom LCHF, Låg GI, Paleo m.m.. Hitta en diet som funkar för dig. Se till att du får i dig tillräkligt med protein för att inte tappa din ursprungliga muskelmassa. Minskad muskelmassa betyder minskad fettförbräning.

Vad gäller träning ger jag dig samma råd. Hitta en träningsform som passar dig. Lyssna på kroppen, den brukar svara bra oavsett vid rätt eller fel träning. Kommunicera med din kropp. Slå inte bort signalerna den skickar ut. Mår du bra  efter en viss träningsform då är den rätt för dig. Däremot om du inte mår bra efter en viss träningsform då passar den inte dig. Sluta genast och prova nån annan.

Jag hoppas att du har fått klarhet med ditt tillstånd. Lycka till med din resa framåt!

Adjö för denna gång ;-)

582 visningar

Vi använder cookies för att tillhandahålla de tjänster och funktioner som erbjuds på vår hemsida, och för att ge våra användare en bra upplevelse. LÄS MER